Muur-challenge 2011

27 augustus 2011. Terwijl Steve 170 km ten strijde gaat voor ‘goud’, wil ik twee keer vlammen op de Muur. Dé Muur, tot op heden niet opgenomen in de col-lectie, al heeft hij daar de heroïek en geschiedenis natuurlijk wel voor. En al zijn er ondertussen wel al diverse gebeurtenissen die hem daar recht op geven. In de voormiddag, om 12u56 zoals mijn rugnumer aangeeft zal ik starten in de tijdrit over 4.6 km. Simpel eigenlijk: 3 km vlak langs de Dender, en dan richting centrum Geraardsbergen en de Muur op. In de namiddag heb ik me ingeschreven voor de muursprint: 1.2 km omhoog lopen.

De dag begint een beetje moeizaam. We bereiken Geraardsbergen via een omweg, en de de piste in Geraardsbergen langs de achterkant. Bordjes gemist naar hoofdingang, of bordjes toch niet zo duidelijk. Bovendien geen kat te bespeuren rond het centrum van deze organisatie. Rugnummer afgehaald en opgespeld, en dus klaar om naar de start te fietsen, die aan de Gavers ligt. Maar ook hier geen bordjes te bespeuren. Ik vraag het na, maar ik krijg enkel de tip langs de Dender te gaan. Geen goed plan lijkt me. Gelukkig weet ik van boven op de Muur de weg naar de Gavers, zodat ik via het meer in dit domein naar de start fiets. Ik heb een kwartier over, en op de koop toe begint het plots t regenen wanneer ik het startpodium in zicht heb. Hard te regenen. De resterende tijd schuil ik onder de brug aan het (mooie) startpodium.

De start is leuk. Via de rode loper omhoog, op 30 tellen op de fiets en inklikken, vanaf tien aftellen, en starten vanuit de handen van de begeleider. Even opletten dat er geen Summie-start volgt bij het afrijden van het podium en weg. Eerste constatatie: tegenwind (dat had ik al gemerkt). Tweede vaststeling: veel water (en modder hier en daar) op het jaagpad langs de Dender. En ten derde: ik rijd te snel, althans als ik voor een goede muurtijd wil gaan. Wat volgt is een beetje een verhaal van mossel noch vis: snelheid minderen langs de Dender om de muur te kunnen aanvallen, maar niet genoeg minderen om niet te ontploffen om de muur… Langs de Dender kon sneller, de muur kon ook sneller, maar overall misschien wel een realistisch resultaat. Terwijl ik Geraardsbergen binnen rijd stopt het regenen, maar de muur ligt er natuurlijk glad bij. Bovendien ook geen super gevoel gezien het geleden is van de Zwitserse Alpen dat ik een helling opreed, laat staan een steile. En alsof dat niet genoeg was ook mijn supporters moeten missen wegens verdwaald, al heb ik dat niet gemerkt.

In de namiddag ook nog ingeschreven voor de Muursprint, al lopende. Hier moet ik vooral vaststellen dat dit behoorlijk wat atletiekers aantrekt, en weinig mensen in het algemeen. Enigszins te verwachten uiteraard… Niet direct een probleem, in het stadion kan ik ook wel even heel strak tempo aanhouden, en daarna zoek ik mijn eigen tempo de Abdijstraat op. Die weegt al behoorlijk als aanloop zo blijkt. Ik vertoef in 13de positie of zo, maar weet wel dat ik een tempo loop dat niet veel zal afzwakken. Dat blijkt ook van zodra we aan de muur komen, al wie nog binnen schot is probeer ik in te halen. De Muur is niet te vergelijken met de Blaarmeersen, maar al lopend lijkt het vlotter te gaan dan al fietsend. In tijd echter niet: 2’06 ten opzichte van 1’59” met de fiets.

A bloc ga je mooi dood op de muur.

Tijdrit: 26ste overall 10’23″81, 17de muur 1’59’90” (82 deelnemers)
Muursprint: 7de overall 5’23″93, 6de muur 2’06″71 (21 deelnemers)
Niemand op de 5km en 9 mensen op de 10km liepen de muur sneller op. (in totaal 15de /199 deelnemers)

Geef een reactie

