Vier helden, één toprit

Sleidinge. Een ontiegelijk klein zaaltje verscholen tussen de sociale woningen in de Cardijnlaan. Niet meteen een toplocatie voor de start van deze Toprit. Charme heeft het wel, met zijn volkse sfeer en 82-jarige fietsers die al zes keer de wereld rondreden. ‘En niet naar den bakker, maar echte tochten’, naar eigen zeggen. Ik ben er afgesproken met Steve, Jan en Sven. Sven Heldenbergh, tevens de inspiratie voor mijn titel.

De route gaat richting Lieve en Schipdonk om dan via de kleine baantjes de Kampel op te zoeken. Richting Kampel, maar niet erover, wat ik dan toch weer niet helemaal begrijp met mijn zeemvel vol goesting. De heel licht glooiende kleine weggetjes zijn trouwens wel mooi en leuk om fietsen in dit leuke winterfietsweer. Koud, maar droog en een zonnetje. De glooiende wegen maken zelfs slachtoffers onderweg. Voor halfweg nog Christophe Fiers tegengekomen die ik eerst niet herkende. Leuke babbel, dure fiets. Onze wegen gingen uit elkaar aan café Pallieter ergens ten velde op een kruispunt. We kregen er net als de jonge snaak naast ons een Princekoek te verorberen. De drank moet je er in deze topritten bijkopen. Maar het stond wel garant voor het eerste terrasje van het jaar.

Na de pauze splitsen we ons op. Het licht bij Sven is een beetje uit, of zelfs helemaal. Zij nemen de kortste route terug en Steve en ik maken het lusje rond. De wind waait hier en daar inderdaad best sterk en zet de nodige spanning op de beentjes. Helemaal voldaan ben ik echter niet, en vanuit de autistische overtuiging om 100 kilometer te fietsen, doe ik nog een extra rondje langs Kluizen. Een afwijking, waartoe elk medicijn af en toe ontoereikend is…

 

image

Geef een reactie

